Taunus Projekti

28 elokuuta, 2005

Kah, vieläkin se kone on siellä keulilla. Kohta jo uskoo, että se pysyy siellä.

Syylarin kiinnikkeet kuntoon. Hitsisaumakin rupee osumaan pikkuhiljaa oikeeseen kohtaan eikä tuu mitään älyttömiä kökköjä enää. Näemmä tänkin homman oppii, kun tarpeeks harjottelee! Nyt osu reiätkin kerralla kohalleen. Ja tuli muuten hienot sovitepalat! Enää ei tartte kun maalia pintaan.

Laatikon sovitus seuraavaks, että saa koneen oikeeseen asentoon. Saban takaluukussa laatikko matkas pajalle. Taitaa olla ilmesen vihanen väärästä automerkistä, kun kusi öljyt Saabin takakonttiin, kun taas samassa asennossa Tanen takaluukussa ei ollu mitään ongelmia... No, onneks oli pahvi välissä, niin vaan vähän pääs verhoiluun asti.

Eka sovitusyritys jää nimenomaan yritykseks. Kytkinakseli jää panttaamaan. Ei muuta kun laatikko alas ja ihmettelemään. No siellähän on se silmälaakeri tietenkin edessä. Silmälaakerin sisähalkasija on 13mm kun kytkinakselin paksuus on 15mm. Eihän se sinne mene. No, silmälaakeri lähti kohtuullisen helposti pois, ja sen pesän halkaisija on 19mm. Mahtaakohan tuota kokoo laaker
ia olla ees olemassa... No, pronssiholkki ajanee saman asian, jos laakeria ei löydy. Pitää huomenna kysellä.

Uus yritys ilman silmälaakeria. Jo menee laatikko paikalleen, ja laatikon kannatinpalkkikin osuu suoraan oikeisiin reikiin. Laatikon edellinen omistaja on jostain syystä suurentanut kannatinpalkin reikiä tolkuttomasti. Nyt on vähän liian pienet aluslevyt, kun heitin vaan nopeesti jotkut. Pitää muistaa laittaa isommat samalla, kun heittää vauhtipyörän ja kytkyttimen paikalleen.

Hiukan kone jää noilla korvakoilla vinoon, mutta se on sen verran vähän, että saa luvan kelvata. Kumityynyt on nyt aivan kiinnikkeiden alalaidassa, ja vääntyvät siinä kohtuu vähän. Jos koittaa kääntää niillä konetta suorempaan, niin kumityynyt joutuu paljon kovempaan rasitukseen, joten saa olla.

Ruiskuboksi onkin pirullinen. Ei istu ihan helposti mihinkään ja siitä koneelle menevä ilmaputki on aivan liian pitkä, eikä oikeen sovi mihinkään asentoon menemättä lyttyyn. Täytyy kysellä jostain lyhyempää vastaavaa putkea. Kaasuvaijerin viritin samalla ohimennen paikalleen. Halkaistuilla aluslevyilla Tanen oma vaijeri menee helposti paikalleen.

Laturi ei sovi samassa asennossa paikalleen, missä se on Granadassa. Ottaa kiinni runkoon. Jos jostain löytäis tismalleen oikeen mittasen hihnan, niin kiinnikkeitä ei välttämättä tarttis muutella... Granadan hihna siis aivan liian pitkä, kun tosiaan joutuu jättään laturin melkeen niin lähelle konetta, kun sen saa.